Het knooppunt, waar de A1 en A28 samenkomen, is een van de drukste verkeerspunten van Nederland. Dagelijks staan er files en gebeuren er veel ongelukken. Volgens de ANWB staat het traject Barneveld–Hoevelaken al langere tijd bovenaan de lijst van drukste ochtendspitsen. De bereikbaarheid van de regio staat onder druk door de woningbouw en groei van werkgelegenheid.
Gefaseerde aanpak moet vaart brengen
De motie vraagt minister Barry Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) om het project op te delen in fases, zodat alvast begonnen kan worden. De afgelopen jaren werd het plan steeds opnieuw uitgesteld, ondanks eerdere toezeggingen vanuit het Rijk.
Volgens Tyas Bijlholt, wethouder Mobiliteit van de gemeente Amersfoort, is dit een stap vooruit. “Natuurlijk willen we het liefst dat het hele knooppunt in één keer wordt aangepakt. Maar in delen werken aan één van de grootste knelpunten in Nederland is ook al een belangrijke stap,” aldus Bijlholt. Hij wijst op afspraken met het Rijk over minder geluid en schonere lucht in de regio.
Groeiende druk door woningbouw en verkeer
Ook de provincie Utrecht steunt het plan. Gedeputeerde André van Schie noemt knooppunt Hoevelaken “een essentieel schakelpunt tussen Randstad en regio.” Volgens hem is de druk op het verkeer toegenomen door de groei van de afgelopen jaren. Een gefaseerde aanpak zou het mogelijk maken om nu te beginnen, terwijl wordt gewerkt aan een volledige oplossing voor de toekomst.
De MRU, waarin gemeenten en provincies samenwerken, blijft pleiten voor een goede bereikbaarheid. Volgens de organisatie is dat noodzakelijk voor een leefbare regio met ruimte voor woningen, werk en duurzame groei.
💬 Tip ons!
Heb jij een tip of opmerking?
Mail naar de redactie: redactie@loemedia.nl of bel 0525- 681899