Sinds het verwijderen van de spoorwegovergang afgelopen vrijdag is het perron van station Nunspeet alleen nog bereikbaar via de trappen of de lift. Tijdens de keuring van afgelopen donderdag bleek dat er nog enkele aanpassingen nodig waren en werd de lift buiten werking gesteld. Deze werkzaamheden zijn vandaag uitgevoerd en de lift is nu in gebruik!
Voorkomen van langdurige liftuitval
Het voorkomen van langdurige liftuitval heeft voor ProRail prioriteit. Veruit de meeste defecte liften en roltrappen worden snel hersteld. Landelijk zijn er gemiddeld zo’n 10 liften en 10 roltrappen langer dan een week buiten werking, op een totaal van ongeveer 450 liften en 240 roltrappen. Ten opzichte van vorig jaar zijn er minder storingen. Ongeveer de helft van de storingen wordt veroorzaakt door externe factoren, zoals vandalisme of wateroverlast.
ProRail onderzoekt samen met een adviesbureau welke stations met liften en/of roltrappen regelmatig te maken hebben met storingen door wateroverlast. Het doel van dit project is om deze overlast te voorkomen of zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast werkt ProRail, in samenwerking met de vervoerders en het samenwerkingsverband decentrale ov-autoriteiten (DOVA), aan een real-time monitoringssysteem voor liften. Dit systeem moet (liftafhankelijke) reizigers helpen bij het plannen van hun reis door actuele informatie te geven over defecte liften.
Service bij defecte liften
Tot slot: wanneer een defecte lift niet direct gerepareerd kan worden, is de monteur verplicht de lift te voorzien van een gele storingssticker met daarop het telefoonnummer van NS Klantenservice. NS Klantenservice kan liftafhankelijke reizigers voorzien van een alternatief reisadvies, bijvoorbeeld door het inzetten van een taxi naar het dichtstbijzijnde toegankelijke station. Deze service is kosteloos en wordt bekostigd door ProRail.
💬 Tip ons!
Heb jij een tip of opmerking?
Mail naar de redactie: redactie@loemedia.nl of bel 0525- 681899