“Ik maak me zorgen om de bewoners van woonlocatie Kalkuur in Nunspeet. Wat een schrijnende situatie speelt zich daar af”, schrijft Jan Kramer in zijn brief. “Er is een dramatisch tekort aan personeel. Het ergste is dat hoop onder de bewoners wegvalt en verbinding onmogelijk lijkt”, gaat hij verder. “Niet alleen hoop, maar ook veiligheid en vertrouwen vallen weg.”
Personeelstekort
Een personeelstekort, waar de bewoners dus onder lijden, stelt Jan Kramer. Hij kent de 18 bewoners van Kalkuur via de dagbesteding, waar hij zelf ook deelnemer is. Aan hem hebben zij hun verhaal verteld, waarna Jan de brief schreef. Fred Strik werkte 27 jaar geleden voor InteraktContour, de overkoepelende organisatie, als hoofd bij Kalkuur. “Toen ik begon bij Kalkuur was er voldoende personeel. Er waren ook veel vrijwilligers die activiteiten organiseerden voor de bewoners”, herinnert Strik zich.
Complexiteit en werkdruk
Het personeelstekort is een probleem waar de hele zorgsector al langere tijd mee te kampen heeft. Dat ziet ook Aleida Heres, de huidige teamleider bij Kalkuur. “Het is moeilijk om personeel te vinden. De complexiteit en de werkdruk in de zorg nemen toe”, laat zij weten. Heres startte in november 2023 bij Kalkuur. “Er zijn toen ook wat personeelsleden opgestapt. Bij verandering gaan mensen altijd nadenken of dit is wat ze willen.” Op dit moment staan er zo’n tien vacatures open voor de locatie Kalkuur voor functies, zoals begeleiders en verplegers.
Onrust
Leonie werkt voor InteraktContour in Nijkerk. Ook zij herkent het personeelstekort. Zo nu en dan moet er op de locatie waar Leonie werkt, gebruik gemaakt worden van zogenaamde noodroutes. De noodroutes worden ingezet, wanneer er onvoldoende personeel beschikbaar is. “We hebben dan geen tijd om mensen te douchen of koffie met ze te drinken.” Leonie laat weten dat dit gelukkig niet wekelijks aan de orde is. “Het komt vooral in periodes voor. Dan is de rekbaarheid van het team kleiner.”
Heres en Leonie bevestigen beiden dat het personeelstekort tot onrust onder de bewoners leidt. “We maken veel gebruik van detacheerders en ZZP’ers”, laat Heres weten. “Die proberen we zo veel mogelijk voor langere tijd in te zetten, maar we geven voorkeur aan vaste medewerkers.” Door de wisselende gezichten kunnen bewoners niet wennen aan het personeel. “Door al die verschillende gezichten verliezen de cliënten een stukje van hun gevoel van veiligheid.” Leonie beaamt dit: “Het is heel belangrijk om een vertrouwensband op te bouwen met mensen uit deze doelgroep.”
Geen extraatjes
Daarnaast ziet Leonie dat er door het personeelstekort minder tijd is voor ‘extraatjes’ voor de cliënten. “We moeten vaker terug naar de basis: eten, drinken, douchen, medicijnen”, laat zij weten. Terwijl veel bewoners het wel gewend zijn om meer uitjes te doen. “Het is normaal dat het effect heeft als dingen zoals de uitjes wegvallen. Ik kan me voorstellen dat het minder vertrouwd aanvoelt.” Fred Stik legt uit: “Voor mensen die afhankelijk zijn van de zorg is het pijnlijk als er niet genoeg tijd wordt genomen voor de bewoner. Persoonlijke aandacht is heel belangrijk.”
Nieuwe teamleider
Heres benoemt daarnaast nog een andere oorzaak voor de onrust die blijkt uit Kramers brief. “Kalkuur bestaat al heel lang, en nu, met mij als nieuwe teamleider, gaan sommige dingen ineens wat anders. Dat is wennen”, stelt ze. “Ik vind het terecht dat bewoners hier moeite mee hebben. Als je zo afhankelijk bent van zorg en ineens verandert er iets, dan doet dat wat met je.” Heres hoopt dat de bewoners uiteindelijk zullen ervaren dat verandering ook vooruitgang kan betekenen.
In gesprek
Heres vindt het belangrijk om vooral te kijken naar hoe het gevoel van onrust weggehaald kan worden bij de bewoners. “We gaan zo veel mogelijk het gesprek aan met de cliënten. Ik merk dat ze dat fijn vinden en de laatste tijd weer wat positiever beginnen te worden.”
Open vacatures
Daarnaast wordt er binnen InteraktContour, maar ook specifiek bij Kalkuur, hard gezocht naar mogelijkheden om de openstaande vacatures in te vullen. “Recent hebben we een nieuwe campagne gelanceerd en we zullen inloopochtenden gaan organiseren voor potentiële nieuwe medewerkers. Daar kan iedereen binnen komen om vragen te stellen.” Ook wordt goed gekeken hoe InteraktContour meer vrijwilligers aan zich kan binden. “Zij bieden zo veel mogelijkheden”, ziet Heres.
Vrijwilligers
Leonie benadrukt dit belang van vrijwilligers. “Door de vrijwilligers wordt de druk op het vaste personeel verlaagd.” Leonie begon zelf als vrijwilliger bij InteraktContour. “Ik had een hele goede klik met de bewoners en werd al snel gevraagd om vast te komen werken.” Ze rondde een aanvullende opleiding af en werkt nu als begeleider. “Cliënten kunnen hun dankbaarheid niet altijd verwoorden, maar een glimlach is voor mij al genoeg.”
💬 Tip ons!
Heb jij een tip of opmerking?
Mail naar de redactie: redactie@loemedia.nl of bel 0525- 681899